hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قزوین| تأمین نیازها تا 50 سال آینده

قزوین| تأمین نیازها تا 50 سال آینده

افزایش جمعیت شهر قزوین و معین بودن استان‌های پرجمعیتی چون تهران و البرز باعث شده ساخت آرامستان جدید در این شهر بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد. مسئولین می‌گویند آرامستان جدید نیازهای این شهر را برای تدفین متوفیان تا 50 سال آینده تأمین می‌کند.

پنج آرامستان قزوین محلی برای آرامش اموات

به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان آرامستان های قزوین در این رابطه اظهار داشت: آرامستان های بهشت صدر، حسینی، رضوی، نوبلی و فاطمه (س) از جمله پنج آرامستان قزوین هستند که در طول سال خدمات خود را بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های از پیش تعیین‌شده این سازمان ارائه می‌دهند. حسین عمویی، آرامستان بهشت فاطمه (س) را در حال حاضر ارائه‌دهنده بیشترین خدمات در بین آرامستان های شهر قزوین دانست و افزود: این مکان از سال 54 و در زمینی به مساحت 24 هکتار احداث‌شده است. او اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده و طرح توسعه‌ای، این مکان که در سه فاز تعیین‌شده و هم‌اکنون نیز حدود 60 درصد از فاز 2 آن نیز به بهره‌برداری رسیده، در حالت عادی می‌تواند تا 25 یا 30 سال آینده پاسخگوی نیازهای این شهر باشد. به گفته این مسئول، در حال حاضر عملیات تکمیلی شامل خیابان‌کشی، جدول‌گذاری، ایجاد فضای سبز در مجموعه هفت هکتاری فاز سه آرامستان بهشت فاطمه (س) قزوین از سوی این سازمان آغازشده است.

ساخت آرامستان جدید قزوین در 37 هکتار

عمویی به محل جدید آرامستان قزوین اشاره کرد و یادآور شد: این مکان در جنوب آرامستان بهشت فاطمه (س)، حوالی امامزاده ظهیر (ع) قزوین و در 37 هکتار تملک و خریداری‌شده و عملیات دیوارکشی و اخذ انشعابات آن نیز در حال پیگیری است. او با بیان اینکه قزوین استان معین همسایگان خود از جمله البرز، همدان، گیلان، زنجان و تهران در مواقع بحرانی است، تأکید کرد: با توجه به این موضوع، هم‌اکنون 10 هزار قبر خالی آماده برای مواقع بحرانی آماده‌سازی شده که این موضوع در آرامستان جدید تا 30 هزار قبر نیز افزایش خواهد یافت. به گفته این مسئول، رسیدگی به موضوع بهداشت و فضای سبز، برق اضطراری، 2 سردخانه با گنجایش لازم برای متوفیان، یک دستگاه خودرو سیار مجهز به یخچال با ظرفیت حمل و انتقال 18 متوفی، انشعابات ضروری در مواقع بحران و سایر موارد پیش‌بینی‌شده، آرامستان قزوین را در حوزه کیفی به یکی از موفق‌ترین‌های کشور تبدیل ساخته است. عمویی اضافه کرد: سال گذشته با تخصیص 40 میلیارد ریال اعتبار توانستیم 20 پروژه عمرانی و خرید تجهیزات را برای آرامستان های قزوین به انجام برسانیم.

توسعه آرامستان ها برای مواقع بحرانی ضروری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین دراین‌باره گفت: توسعه آرامستان در شهرها با توجه به مواقع بحرانی و وقوع حوادث غیرمترقبه همواره در دستور کار شهرداری‌ها و سازمان آرامستان ها قرار دارد. علی فرخزاد ادامه داد: این مسئله در شهری مانند قزوین که آبستن حوادث مختلف بوده و همچنین به‌عنوان مرکز معین استان‌های پرجمعیت هنگام بحران، به‌طورجدی موردتوجه بوده است. او با اشاره به وضعیت آرامستان های این شهر، تأکید کرد: متأسفانه یکی از مشکلات موجود وجود متولیان خاص در برخی آرامستان های قدیمی است که این مسئله قدرت اجرای برخی کارها و فعالیت‌های عمرانی را از سازمان آرامستان ها گرفته که باید برای این مسئله تصمیماتی خاص در آینده اتخاذ شود. این مسئول عمرانی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت موجود شهر قزوین در حوزه آرامستان ها، خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده مشکل و کمبودی در این زمینه وجود ندارد ضمن آنکه مقدمات کار نیز برای آرامستان جدید در زمینی به مساحت 37 هکتار پیش‌بینی‌شده که به نظر می‌رسد تأمین‌کننده پذیرش متوفیان تا 150 سال آینده باشد. او یادآور شد: دسترسی مناسب، مجاورت در بقعه متبرکه امامزاده ظهیر (ع) و آرامستان بهشت فاطمه (س) از ویژگی‌های بارز مکان جدید آرامستان قزوین است.

ضرورت اصلاح مسیر دسترسی به آرامستان قزوین

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری قزوین نیز دراین‌باره گفت: با اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف از جمله ایجاد فضای سبز، بهداشت فردی و محیطی و احداث زیرساخت‌های لازم، سازمان آرامستان قزوین در سطح کشور جایگاه خوبی را کسب کرده است. مصطفی صالحی ادامه داد: یکی از موارد قابل‌توجه و پیش‌بینی‌شده برای آینده در حوزه تدفین، ایجاد آرامستان جدید بود که این مسئله خوشبختانه سال گذشته با خریداری یک قطعه 37 هکتاری در اراضی قدیم آباد قزوین محقق شد. او اضافه کرد: با توجه به اینکه قزوین جزو استان‌های معین در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه برای تهران در نظر گرفته‌شده، تمام تمهیدات ویژه به‌خصوص در بخش تدفین و آموزش‌های لازم با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی به‌عمل‌آمده است. صالحی خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته از جمله حفر قبور برای مواقع ضروری و بحرانی از سوی سازمان آرامستان ها، ایجاد زیرساخت‌های ضروری از جمله فیبر نوری، ژنراتور برق، آب شهری، دستگاه البسه سوز متوفیان و یخچال‌های ثابت و سیار از برنامه‌های به اجرا گذاشته سازمان آرامستان ها بوده که قابل‌توجه نیز هستند. او اضافه کرد: بااین‌حال، یکی از معضلات مهم این بخش وجود جاده نامناسب دسترسی به بهشت فاطمه (س) بوده که متأسفانه در روزهای پایانی هفته و مناسبت‌های خاص به دلیل عدم ظرفیت تردد، ترافیک ناهنجاری را ایجاد و شهروندان نیز از این مسئله گله‌مند هستند. به گفته او، یکی از برنامه‌های مورد تأکید دفتر امور شهری استانداری مرمت و اصلاح این جاده در سال جاری خواهد بود. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد